Det sier den nye lederen i Plastretur AS. Vi har tatt en prat om bærekraft med Karl Johan Ingvaldsen, tidligere direktør i Lilleborg og Orkla.
Den 1. november begynner Karl Johan Ingvaldsen (bildet) som administrerende direktør i Plastretur AS. Han motiveres av et langvarig engasjement for naturen.
-Jeg er bekymret for dyrearter i tilbakegang, og blir lei meg når jeg ser og hører om dyr som dør av plast i magen. Jeg er glad i naturen, og har tro på at jeg kan bidra. Med lang tid i næringslivet vet jeg hvor skoen trykker for våre medlemmer, forteller han.
Kundens verdikjede
Lilleborg bruker mye emballasje, både kanner, fat og containere. Per i dag er kun emballasje opp til 100 liter omfattet av Plastretur og Grønt Punkt, mens eventuelle gjenbruksordninger av større emballasje er opp til den enkelte leverandør å etablere.
– Hvor langt opplever du at din gamle bransje har kommet?
-Bedriftskunder er krevende, og Lilleborg møter kanskje strengere krav enn hva man gjør i konsumentmarkedet. Som B2B leverandør går man inn i kundens verdikjede og får et kraftigere push enn fra forbrukere. De ender ofte med å velge etter pris, dersom det mest bærekraftige alternativet er dyrere. Ingvaldsen mener prispress også er en utfordring innen offentlige anbud, og at det kan være vanskelig å vekte miljø rett. Han etterlyser mer regulering, og klare og like spilleregler for alle.
Green deal og business
Ingvaldsen trekker fram EUs Green Deal og taksonomi som et skritt i riktig retning, og forklarer at initiativet har som mål å flytte penger over til det grønne skiftet.
-Norge vil bli påvirket gjennom EØS-avtalen. Det er viktig å være offensiv, og scanne horisonten for nye krav og nye muligheter. EU mener alvor med Green Deal, sier han.
-Hva tar du med deg fra din tid i næringslivet?
-Allerede fra min første runde i Lilleborg begynte jeg å tenke på det at vi stadig skal selge mer til en voksende befolkning. Jeg har fundert på om det er mulig innenfor jordas tåleevne, og jeg har tidligere vært litt pessimistisk. I næringslivet er det konstant fokus på topp- og bunnlinje, og er det ikke vekst er svaret kostnadskutt.
Han forklarer at han spurte seg selv om det er mulig å forene vekst og bærekraft. Han valgte å gå BI-programmet Grønn vekst og konkurransekraft, og kom fram til at det går an å gjøre noe, heller enn å bare gi opp.
Vi må ha etterspørsel
Ifølge den påtroppende direktøren er plast et veldig komplekst materiale, og det trigger han å skulle jobbe med krevende problemstillinger.
-Hva skal til for å få en mer reell sirkulær økonomi rundt plasten, og at mer går til plastgjenvinning istedenfor varme?
-Vi må få et marked med aktører som etterspør resirkulert plast, slik Orkla har gjort, og vi må ha design for gjenvinning.
Han berømmer Orkla for blant annet å ha byttet etikettmateriale på ketchupflaska for enklere resirkulering, med det resultat at 260 tonn plast årlig kan brukes på nytt. Det er et økt fokus på plast, og et sorteringsanlegg for plast er planlagt i Hobøl.
-Det er bra for vi ligger bak målet om 50% gjenvinning innen 2025, avslutter Karl Johan Ingvaldsen, som gleder seg til å ta fatt på sin nye og meningsfulle jobb.
Lang fartstid i Lilleborg
Karl Johan Ingvaldsen (53) er sivilingeniør fra NTH innen industriell økonomi, og gikk BIs masterprogram Grønn vekst og konkurransekraft i 2019-2020. Begynte i Lilleborg (B2B) i 1994, som produktansvarlig og ble deretter salgssjef og salgsdirektør med kommersielt ansvar for hele den grossistdistribuerte delen (horeca, renhold, institusjonelt) fram til 2000. Gikk over til daværende Lilleborg Dagligvarer (nå Orkla Home and Personal Care) der han var salgsdirektør fram til 2006, for så å bli salgsdirektør i OLW Sverige (Orkla Confectionary and snacks). Den neste stillingen var administrerende direktør i Lilleborg (B2B) i fire år, før han ble administrerende direktør i Kavli, han kommer nå fra stillingen som bærekraftsdirektør i PWC. Ingvaldsen har også hatt en rekke styreverv i ulike bedrifter.