Dokumentasjon fra Lilleborgs Hygieneakademi, ble tatt godt imot da OKV stilte i FSSC 22000 revisjon med sin kunde.
Frode Rødland er regionsjef Sørvest i OKV. De utfører renhold innen alle typer næringsmiddelindustri, og har tatt i bruk Hygieneakademiet fra Lilleborg.
Frode Rødland
Dokumentasjon og kontroll
Frode Rødland testet Hygieneakademiets HMS-modul på en kontrakt høsten 2023. Etter det har 60-70 personer i hans avdeling vært igjennom opplæringen. På kontrakter der flere har gjennomført fysiske HMS-kurs tidligere, er Hygieneakademiets HMS-modul brukt som oppdatering for nye ansatte.
– Hva betyr Hygieneakademiet for deg som leder?
– Hygieneakademiet er veldig oversiktlig, og man får dokumentasjon på gjennomført opplæring. Jeg som leder har full oversikt over progresjon og framgang inne i portalen. Det gir meg kontroll over hvem som har vært igjennom hva, og det er positivt at jeg kan følge det underveis, sier han.
Rødland mener quizoppgavene i slutten av modulen setter krav til at de som tar kurset må følge med. De ansatte tilegner seg dermed mer kunnskap enn ved fysiske kurs, der de bare må være til stede.
Kursbeviset er dokumentasjon på gjennomført opplæring, og det har kommet til konkret, praktisk nytte for OKV.
Fornøyd revisor
– På hvilken måte gir det verdi ut mot deres kunder?
– Vi var i FSSC 22000 revisjon sammen med en kunde tidligere i år, og revisoren var veldig fornøyd med løsningen i Hygieneakademiet.
Når deres kunde ble revidert, ble OKV som renholdsselskap kalt inn for å svare for sin del og sine oppgaver hos kunden. Revisor var godt fornøyd med OKVs dokumenterte opplæring knyttet til kjemikaliebruk og grunnleggende kunnskap om HMS og renhold.
– Det er veldig positivt for kunden og revisjonsresultatet at vi kan legge fram det revisor etterspør. Når kunden kjøper vår renholdstjeneste, kjøper de også vår kompetanse. De må kunne stole på oss som leverandør, ettersom de selv sitter med hele ansvaret overfor både forbrukere og myndigheter, forklarer Rødland.
Fleksibelt og tilgjengelig
OKV har tidligere benyttet fysiske kurs fra Lilleborg.
– Hva var bakgrunnen for å velge Hygieneakademiet?
– At Hygieneakademiet er fleksibilitet og tilgjengelig på nett, er verdifullt fordi man alltid har en viss rotasjon av ansatte, sier regionsjefen.
Enten det er nye kontrakter, eller nye ansatte på eksisterende kontrakter, kan de få en innføring før de begynner. Ettersom det er planlagt i forveien og er digitalt, er de forberedt når de kommer på jobb uansett når og hvor det er. Kursene er der når vi selv måtte ønske dem, og vi må ikke avtale med en egen kursholder.
– Jeg tror de andre modulene i Hygieneakademiet kan tilføre oss en del rent faglig, og jeg er i dialog med Lilleborg om å lage en læreplan for de ansatte. Det inkluderer videregående/ øvrige modulene, og jeg tror vi kan dekke majoriteten av vårt opplæringsbehov via Hygieneakademiet, avslutter Frode Rødland.
Høyt nivå
KAM-Teamleder Stein Eidsmo Hova i Lilleborg bekrefter at Hygieneakademiet er tatt godt imot hos hans kunder.
Stein Eidsmo Hova
– Spørsmålene i etterkant i kurset har høyt nivå. Selv de mest garvede må tenke seg om, og jobbe litt for å få det til. Vi får derfor gode tilbakemeldinger på kvaliteten av kursene.
– Hygieneakademiet er en del av vårt tilbud på kompetansesiden. I tillegg til kurs og fagdager og så videre. Dette er en kompetanseportal som vi kan tilby til kundene våre.
– Hvilke typer kunder er i målgruppen for dette tilbudet?
– Det er næringsmiddelprodusenter med renhold i egen regi, eller kvalitetsledere som ønsker å vite litt mer om renholdsdelen av jobben sin. Det er også leverandører av renholdstjenester som skal øke kompetanse blant sine egne folk, og dette er en måte å videreutdanne egne folk på, både for næringsmiddelprodusenter og renholdsleverandører.
Mer om:
Næringsmiddelservice | OKV Gruppen AS (okv-gruppen.no)
Mer om:
Hygieneakademiet – Lilleborg.no
Hygieneakademiet Lilleborg (youtube.com)
Les mer om e-læringsprogrammet for næringsmiddelindustrien:
Hygieneakademiet – Lilleborg.no